Maczek

Maczek

Szukaj na tym blogu

czwartek, 29 grudnia 2016

"Matematyka na planszy"



Jak sprawić, by matematyka przestała się kojarzyć z nudnymi lekcjami i liczbami, czy nieprzydatnymi i niezrozumiałymi symbolami?


Propozycje gier dydaktycznych, jakie znajdują się w zestawie „Matematyka na planszy” pomogą uatrakcyjnić lekcje matematyki oraz zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania uczniów, jednocześnie będą inspiracją do tworzenia własnych, ciekawych środków dydaktycznych.
Zakup tej pozycji został sfinansowany z grantu jaki otrzymało IV LO w Katowicach dzięki projektowi  "Alfabet matematyki" (pomysł i realizacja prof. Katarzyna Trajdos) - programu mPotęga.


Zestaw zawiera 22 propozycje gier dydaktycznych adresowanych przede wszystkim
do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Nie pominięci zostali też uczniowie z klas matematycznych.
Do każdej gry dołączone są ogólne informacje na temat treści pojawiających się w poleceniach oraz krótki opis typu zadań i umiejętności, które są kształcone podczas rozgrywki. Znaczący wpływ na wynik rozgrywki mają wiedza i umiejętności strategiczne ucznia. W każdej grze uczniowie są nie tylko uczestnikami, ale również wchodzą w skład jury.
przez innych uczestników gry. Prezentowane pomoce dają się w dowolny sposób modyfikować i dostosowywać do potrzeb lekcji. 

W kilku grach autorka posłużyła się nawiązaniem do rywalizacji sportowej. Są one obecne w nazwach gier (np. Mecz z Pitagorasem, Liczbobranie na bieżni, Liczby na korcie, Bieg do 2π, Wyścig z potęgami i logarytmami) oraz w symbolice na planszach. Można w ten sposób podkreślić możliwość przeniesienia zasad rywalizacji sportowej do innych dziedzin życia oraz wszechobecność matematyki w świecie sportu. Nie można zapominać o tym, że gry dydaktyczne wdrażają młodego człowieka do uczciwej rywalizacji w codziennym życiu. Gry prezentowane w zestawie „Matematyka na planszy” wykorzystują wiadomości z różnych działów matematyki
oraz zróżnicowane umiejętności matematyczne.
 

Przeważająca ich część dotyczy funkcji, tak bardzo przez uczniów nielubianych. Są to: odczytywanie własności funkcji z wykresu, różne sposoby opisu funkcji, wykres i własności funkcji liniowej, funkcji kwadratowej, funkcji trygonometrycznych, oraz przekształcanie wykresu funkcji.

Grający korzystają również z tak fundamentalnych zagadnień matematycznych, jak równania i nierówności różnego typu (liniowe, kwadratowe, z wartością bezwzględną, trygonometryczne, logarytmiczne, wykładnicze i potęgowe)

Tematyka kilku gier dotyczy ciągów liczbowych, w tym arytmetycznych i geometrycznych, sposobu ich opisu oraz wyznaczania ich wyrazów.
Nie zabrakło również gier, w których tematem wiodącym są potęgi i logarytmy. W kilku grach umieszczone są  podstawowe wiadomości z teorii liczb (cechy podzielności, liczby pierwsze i liczby złożone) oraz teorii zbiorów liczbowych.

 

Kilka propozycji poświęconych jest geometrii, tej na płaszczyźnie i analitycznej. Z geometrycznych zagadnień pojawiają się: twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa, nierówność trójkąta, pola i obwody trójkątów i przekształcenia w układzie współrzędnych oraz równanie okręgu.


Opis na podstawie wstępu do zestawu gier autorstwa Pani Anny Płońskiej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz